Kepada pihak pengunjung Blog MA yang tak seberapa ini MA ingin ucapkan terima kasih sudi menjengahkan diri ke BLOG umi.



Blog ini adalah hak MA. Jikalau orang yang menjengah BLOG ini terasa MA minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki. BLOG ini hak peribadi MA. Apa yang MA tulis hanya luahan hati dan tidak ada kena mengena dengan sesiapa.



Rabu

WW- Almari Baru




Noted: Baju anak2 dah makin banyak makanye mama belila almari besar satu...

Nak Kongsi Tips { Cara Membasuh cloth Diapers}

Sejak umi menggunakan cloth Diapers aka CD, makin banyak tips umi dapat dan amalkan. Terutamanya dalam proses pembasihan CD.

Sebenarnye takla cerewet sangat pembasuhan dia. Masuk mesin je kan. Dah siap sidai bagi kering dan gung. Cuma yang cerewetnye ialah dalam penggunaan sabun pencuci. Bukan sebarangan sabun boleh guna. Softener pun tak boleh.

Apatah lagi memeberus CD. Ini akan merosakkan CD anda. So, kat sini umi nak kongsikan cara bagaimana membasuh CD anda:

Penggunaan kali pertama

1. Lakukan prewash sekurang-kurangnya 3 kali basuhan.Ulang langkah kedua dan ketiga dibawah.
2. Sebaiknya rendam dalam air suam selama 2-3 jam utuk meningkatkan daya serapan insert
3. Bilas,spin dan jemur di bawah cahaya matahari. 


Basuhan biasa (penggunaan harian)

1. Keluarkan insert dari pocket CD.
2. Buang segala stool ke dalam mangkuk tandas terlebih dahulu sebelum dibasuh.
3. Pancutkan dengan air yang deras bagi menanggalkan kesan poo pada bahagian fleece.
4. Bilas CD dan insert yang terkena pee.
5. masukkan sedikit sabun yang tidak mengandungi pelembut,pewangi @ peluntur.
(digalakkan menggunakan sabun yang hanya sesuai untuk lampin bayi sahaja)
6. Basuh seperti biasa samada menggunakan mesin basuh / basuhan tangan.
7. Sebaiknya masukkan CD ke dalam laundry net (untuk mesin basuh) untuk menjaga jangka 
hayat CD anda.
8. Sidai CD anda di bawah sinar matahari.Pastikan bahagian dalam menghadap cahaya 
bagi memelihara warna CD agar tidak cepat lusuh.




Teknik basuhan (bagi insert yang sudah nampak kekuningan)

* Rendam insert dalam air panas selama 2-3 jam
* Atau perahkan sedikit air limau nipis dan biarkan seketika
* Atau letak sedikit soda bicarbonate yang dicampur dalam air semasa membasuh. 



Teknik ‘Stripping’ (bagi Cloth Diapers yang sudah kurang daya serap)

* Guna sabun pencuci pinggan yang mempunyai kuasa untuk menanggalkan minyak.
* Basuh di bahagian dalam dan luar microfleece bagi menghilangkan mendapan sabun dan
kotoran-kotoran halus.
* Teknik 'stripping' CD boleh dilakukan sebulan sekali.



Nota Peringatan

1. Jangan gunakan berus untuk menghilangkan kotoran pada CD anda.
2. Jangan gunakan ‘softener’ atau ‘bleech’.
3. Jangan gosok CD atau insert anda.








Dulu Kakak Kena Sekarang Adik -{campak keladi}

Alhamdulillah kali ni kembar tak sakit serentak. Dah mula berjauhan jarak sakit dorang. Mungkin dari pembahagian uri masa tanam hari tu kot.

Hujung tahun 2010, si kakak kena serangan demam panas. Lepas je baik badan dia naik bintik-bintik merah / campak keladi. Tapi alhamdulillah tak seteruk adik. Umi dah agak pas baik demam mesti naik punya sebab adik je tak kena lagi.

Jangkaan umi tepat. Demam adik yang turun naik, naik banyak bila masuk malam. Nak dekat 39'c suhu dia. Merengek jangan cakapla. Main pun taknak banyak nak tido. Kesian kakak dok kacau adik time tido suruh bangun nak main.

muka adik yang dah bengkak..



Tapi, adik naik bintik merah dari bahagian muka pagi ahad tu. Ingatkan sikit macam kakak. Tapi tak malam tu,,muka adik sampai bengkak, mata jadi sepet. Dek kerana takut mungkin alergik, umi decide gi HTAR. Masa tu badan adik panas.

Dah sampai hospital dorang letakkan adik dalam zon kuning. Masa ni kakak tido dalam kereta. Umi masuk dengan adha je. Tunggu dalam tu sampai jam 3pg. Nak dekat kul 4pg baru keluar. Erm, kat sini dorang masukkan ubat bontot dan tunggu sama ada demam turun atau tak. Darah di ambik alhamdulillah darah takda jangkitan. So layan je la gambar adik kat hospital dan kerenah abangnye yang dok tak diam..



Sewaktu menunggu giliran

Baju kena bukak nak bagi panas turun.

Alhamdulillah panas turun dan makin aktif

Mengantuk...
Si abang yang cheeky...

Marah mama...

Berlari dalam bilik zon kuning


main turun katil sampai letih..
Alhamdulillah, hari ni adik dah makin pulih. Syukur ya Allah...