Kepada pihak pengunjung Blog MA yang tak seberapa ini MA ingin ucapkan terima kasih sudi menjengahkan diri ke BLOG umi.



Blog ini adalah hak MA. Jikalau orang yang menjengah BLOG ini terasa MA minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki. BLOG ini hak peribadi MA. Apa yang MA tulis hanya luahan hati dan tidak ada kena mengena dengan sesiapa.



Isnin

HABIS NAIK RUAM


Gambar kat atas bukan gambar bontot anakku.
Tapi bontot anakku naik ruam sikit je gara-gara:

pakaikan pempes hari minggu hari tu.
Kesnye sebab nak gi jalan dan suami belikan dd.

Baru pakai tak sampai 1 jam twin dah meragam.
Bagi susu, pujuk dan layan semua dah tak kena.
Bukak pempes tengok bontotnye dah naik merah.

Nak nangis rasanye, yeala sejak pakai CD punggung twin dah tak naik ruam.
Tapi bila pakai kan balik pempes habis naik ruam.

Itula salah satu kebaikan bila kite pakai cd.
Bila kite dah start pakai cd dan dah lama tinggal pempes mesti akan terjadi kes macam ni kalau kite tiba-toba pakaikan pempes balik.

So MA dah say no to pempes sebab menyakitkan twin MA.

POTTY TRAINING SI ADHA


Sudah 3 bulan kot jimat pempes si adha ni.
Kalau dulu sepeket pempes tahan tak hampir sebulan tapi kini tidak lagi.
Sekampit pempes saiz XL bertahan 1 bulan lebih.

Sekarang hanya nak tido malam je dia pakai pempes.
Kalau dulu tido siang pun umi pakaikan sebab takut kes terbabas.
Tapi semalam, alhamdulillah tidak terbabas sikit pun walaupun tido dari jam 12.30 tgh hari hingga 3 petang.

Mulanya risau jugak tau sebab dia tido atas toto.
Karang ada jugak banjir toto.

Cuma umi masih fail ajar dia poo poo dalam jamban.
Dia sanggup tahan dari membuang dari rumah bs hingga nak tido.
Yang geramnye elok je bagi pakai pempes nak tido masa tu la dia membuang.
Membazir 1 pempes.

*** ada tips tak anak ajar anak poo poo dalam jamban?

SIMPUL KASIH BERTUKAR KE POPIA MINI

Ingat tak entry baru ni yang MA nak wat simpul kasih.
Memang jadi buat simpul kasih tapi tak sempat dapat banyak.
Suami beli kulit popia yang bukan selalu guna so payah nak boleh ikat.
Cepat keras walapun letak dalam kain lembab.

Nak elak pembaziran MA tukar ke bentuk lain.
Dimana kulit tak berapa lembut pun boleh buat.


MA tukar ke mini popia gulung.
Alhamdulillah senang dan mudah.
Habis sekampit kulit popia wat mini popia gulung.

Tak sempat simpan raya dah habis pun anak-anak dan suami makan.

Sabtu

KURANG SIHAT

MA kurang sihat sejak semalam.
Ntah apa yang tak kena dengan badan.
Mungkin bendera merah nak mari kot.

Tekak rasa perit sebab dari semalam asyik batuk macam tersedak.
Bukan makan pun boleh tersedak.
Dalam tido pun boleh bangun kalau rasa nak batuk macam tersedak.
Bayangkan batuk kering tanpa kahak, peritnye hanya Allah yang tahu.

Di kala waktu siang, bila batuk datang sampai nak termuntah di buatnye.
Nasib baik anak-anak okey hari ni.

Nanti dah kurang sikit sakit MA update blog ye..


Jumaat

SIMPUL KASIH


Insyallah aktiviti di hujung minggu ini akan ku isikan masa dengan membuat kuih "simpul kasih".
Serunding yang di oder pun dah sampai.
Ada 2 jenis serunding satu "serunding ikan" dan satu lagi "serunding daging".

Wah banyak owh serunding tu, MA beli 1 paket sedang setiap jenis.
So banyakla dapat nantikan kuihnye.
Ada sapa-sapa berminat nak order tak?
Kalau nak yang dah goreng boleh nak yang frozen balik goreng sendiri pun boleh.

Jual murah-murah sudahla kan.
Takyah ambik untung banyak-banyak.

***pst.. kalau berminat email MA ummi.perak@gmail.com

KISAH ALLAH MENCIPTAKN JIBRAIL A.S



Telah bersabda Rasulullah S.A.W bahawa,
“Sesungguhnya Allah telah menciptakan malaikat Jibrail dengan bentuk yang sangat elok. Jibrail mempunyai 124,000 sayap dan di antara sayap-sayap itu terdapat dua sayap yang berwarna hijau seperti sayap burung merak, sayap itu antara timur dan barat. Jika Jibrail menebarkan hanya satu daripada beberapa sayap yang dimilikinya, maka ia sudah cukup untuk menutup dunia ini”.
Setelah memandang dirinya yang tampak begitu indah dan sempurna, maka malaikat Jibrail pun berkata kepada Allah,
“Wahai Rabbku, apakah Engkau menciptakan makhluk lain yang lebih baik daripada aku?”
Kemudian Allah pun menjawab pertanyaan malaikat Jibrail,
“Tidak”.
Mendengar jawapan Allah, maka malaikat Jibrail pun berdiri dan melakukan solat dua rakaat untuk bersyukur kepada Allah. Pada setiap rakaat solat yang dikerjakan oleh malaikat Jibrail, dia menghabiskan masa selama 20,000 tahun lamanya.
Setelah malaikat Jibrail selesai melaksanakan solatnya, kemudian Allah pun berfirman kepadanya,
“Wahai Jibrail, kamu telah menyembah Aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh dan tidak ada seorang pun yang menyembahKu seperti ibadah yang kamu lakukan, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia, yang paling Aku cintai bernama Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa.
Seandainya mereka mengerjakan solat dua rakaat walau hanya sebentar dan dalam keadaan lupa serta serba kurang, dengan pikiran yang melayang-layang dan dosa mereka pun besar, maka demi kemuliaanKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu lebih Aku sukai daripada solatmu. Hal tersebut kerana mereka telah mengerjakan solat itu atas perintahKu sedangkan solat kamu bukan atas perintahKu”.
Setelah mendengar hal tersebut, Jibrail pun kembali bertanya kepada Allah,
“Ya Rabbku, apakah yang Engkau berikan kepada mereka sebagai ganjaran atas ibadah mereka kepadaMu?”
Maka Allah berfirman yang ertinya,
“Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal mereka”.
Malaikat Jibril kemudian meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma’waa tersebut.
Setelah Allah memberikan izin kepadanya, maka malaikat Jibrail pun mengembangkan sayapnya dan terbang menuju syurga Ma’waa. Satu hayunan sayap malaikat Jibrail adalah sama dengan jarak perjalanan selama 3000 tahun. Maka terbanglah malaikat Jibrail selama beberapa lama perjalanan, malaikat Jibrail akhirnya kepenatan dan turun untuk singgah dan berteduh di bawah sebuah pohon. Di sana ia bersujud kepada Allah lalu berkata,
“Ya Rabbku, apakah aku telah menempuh setengah atau sepertiga atau seperempat dari perjalanan menuju ke syurga Ma’waa?”
Maka Allah pun berfirman,
“Wahai Jibrail, meskipun kamu mampu terbang selama 3000 tahun dan meskipun Aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa puluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan”.
Sabda Rasulullah,
“Sebelah kanan sayap Jibrail terdapat gambar syurga berserta dengan segala isinya termasuk bidadari-bidadari, istana, pelayan dan sebagainya manakala sayapnya yang sebelah kiri terdapat gambar neraka dan segala isinya yang terdiri daripada beberapa macam ular yang cukup bisa, kala jengking dan neraka yang bertingkat-tingkat serta penjaganya yang terdiri daripada malaikat yang garang dan ganas yakni malaikat Zabaniyah“.
Kata Rasulullah lagi,
“Apabila telah sampai ajal seseorang itu, maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang kecil pada badan manusia kemudian mereka akan menarik rohnya dari kedua telapak kaki hingga lutut dan mereka pun keluar. Setelah itu datang lagi sekumpulan malaikat masuk menarik roh dari lutut ke perut. Begitulah seterusnya dari perut ke dada dan dada ke kerongkongnya. Itu saat nazak seseorang”.
“Kalau orang yang nazak itu orang beriman, maka malaikat Jibrail akan menebarkan sayapnya yang sebelah kanan sehingga orang itu dapat melihat kedudukannya di syurga sehingga terlupa orang-orang di sekelilingnya. Jika orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail akan menebarkan sayap sebelah kiri untuk menunjukkan tempatnya di neraka sehinnga ia menjadi sangat takut serta lupa kepada keluarganya”, kata Rasulullah.
Kita sebagai umat Islam mesti mengakui kebenaran ini dan ia adalah sama seperti kita beriman kepada perkara ghaib. Tidaklah mustahil bagi Allah untuk menciptakan segala sesuatu kerana Dia maha pencipta. Cukuplah sekadar kita melihat langit yang tidak bertiang, bukankah ia perkara mustahil bagi manusia untuk membuatnya?

*** pst,,, indah sungguh ciptaan Allah

Khamis

PERSIAPAN RAYA KORANG SUDAH BUAT KE?


Wah puasa baru hari ke-6 dah tanya pasal persiapan raya.
Excited benar MA kan?

Bagi MA persiapan awal lagi bagus buat umi yang punyai anak kecil.
Lagi satu beli sikit-sikit tidak la nampak sangat duit keluar bukan?


Kalau beli last minit MA tidak mahu bersesak dengan orang ramai.
Manakan lagi dengan anak-anak MA yang masih kecik.
Ada yang tak sempat beli baju dah balik rumah dulu anak-anak nangis.



Alhamdulillah, baju si kembar nak pakai raya dah mencukupi buat masa ni.
Beli masa ada expo kat midvalley hari tu.
Murah kalau beli time sale boleh rembat banyak.
Cuma tinggal baju kurung twin je belum beli lagi.
Pastu kasut(perlu ke? twin kan belum jalan)

Baju si abang baru dapat 2 pasang.
Kalau nak tambah mungkin dalam sepasang je lagi baju biasa.
Pastu beli sepasang baju melayu dan kasut.

Cukupla kan, watpe banyak-banyak.
Dalam almari ada lagi baju yang jarang pakai.
Boleh recycle semula jadi baju raya.

Baju MA dan suami?
Satu pun belum ada.
Beli yang siap je kot tahun ni, malas nak tempah takut jadi macam tahun lepas.
Beli mahal-mahal kain rosak di buat oleh tukang jahit.

***pst... kawan-kawan macam mana? dah beli baju raya?

Rabu

MENU BERBUKA PUASA HARI KE-5 DAN BERSAHUR HARI KE-6

Hari ini, alhamdulillah anak-anak memberi kerjasama yang baik bila mama nak masak.
Si adik, kakak dan abang main depan tv dah akhirnye lena sendiri.
Terima kasih ya Alllah.

Menu berbuka puasa hari ni adalah ketam masak lemak cili api.
Alhamdulillah cukup semua masin, lemak, pedas.
Takda rasa kurang langsung.
Buat pertama kalinye sejak berpuasa hari sabtu umi habis makan 1 pinggan.



Lauk kedua adalah NENAS MASAK PEDAS.
Sedap makan dengan nasi panas.
Resepi turun menurun oleh opah kesayangan di kampung.

Oleh kerana 2 lauk buat ku makan kali kedua jam 10 malam tadi.
Lapar bila tengok lauk yang menyelerakan.
Bagai tak nampak nasi 5 hari.

Terima kasih anak-anak mama.
Berkelakuan baik malam ni.
Mama tidak terasa letih sangat bila anak-anak tidak meragam.

*** gambar adalah ehsan dari pak google. nak tangkap gambar sendiri hanset punah.

BONUS SEPARUH BULAN UNTUK PENJAWAT AWAM


Tahniah buat penjawat awam.
Alhamdulillah.
MA yang bekerja swasta ni tunggu awal tahunla jawabnye..

BILA PENAT MAKAN PUN TIDAK LALU

Wah sedar tak sedar kite puasa sudah di hari kelima.
Sekejap masa berlalu sudah mahu masuk seminggu kite menjalani ibadah puasa.
Puasa kali ini agak mematkan bagi umi nak handle 3 anak sedang lasak sendirian.
Berbanding tahun lepas, twin masih kecik dah hanya tahu tido sahaja.

Badan rasa letih sangat-sangat tatkala anak demam bersilih-ganti.
Tidur tidak pernah nak lena, paling lama 2 jam.
Tapi ku harus kuat demi anak-anak.

Tapi bila badan dah letih, makan apa pun tiada selera.
Buatla macam-macam makanan yang teringin nak makan tapi tidak habis jugak masuk perut.
Macam puasa pertama buat rendang sebab teringin nak makan tapi seketul ayam pun tak habis.
Mungkin badan terlalu letih, menguruskan anak-anak sendirian.

Manakan tidak, semua kerja atas bahu.
Urus anak, masak, layan anak, bagi tido anak, kemas rumah, bangun sahur, hantar&ambik anak dari rumah pengasuh.
Penatnye hanya Allah yang tahu.
Tapi nak tak nak MA kene tempuh jugak.
Anak-anak permata dari Allah buat MA.

MA harap anak-anak MA pulih sedia kala.
MA tak sanggup lagi nak tengok anak-anak sakit.
Sampai hilang selera makan.
MA masak je tapi makan tak lalu.

**pst.. doakan anak-anak MA cepat sembuh ye.

PELAKON ZED ZAIDI KEMALANGAN?


Jangan percaya pada gambar.
Gambar ini di ambil semasa zed zaidi sedang shooting untuk sebuah drama/filem.

Nak tahu lebih lanjut klik la blog

Selasa

Simple Saje Malam Ni


Inila menu malam ni. Gambar cilop dari google.
Bihun goreng kosong je, letak kubis dengan telur je.
Tak masak banyak sebab en suami takda.
Buka puasa sorang-sorang je dengan melayan kerenah anak-anak.

Air pulak air jagung.
Sedap! bertambah-tambah minum.
Kalau beli kat PARAM ada yang tak cukup sifat.

Nasi masak jugak takut lambat bangun esok.
Cuma lauk je belum masak, sebab tak tau nak makan apa.

Kawan-kawan apa pulak menum berbuka korang malam ni?

Menu Berbuka di Hari Ketiga Berpuasa


Semalam mood memasak rajin datang.
Mulut terasa nak makan mee goreng.
Tapi makan tak habis pun satu pinggan.
Selera masih takda.


Kuih buat buah melaka.
alhamdulillah first time buat menjadi.
Tapi time nak merebus tiba2 gas pulak habis.
Dekat 20 minit jugak tergendala.
Sementara nak tunggu suami balik.


Kari ayam buat untuk en suami dan bersahur pagi tadi.
Sebab suami malam berbuka cari nasi walaupun dah makan mee.

Ku ingat kari ayam dah tak menjadi sebabnye:
Elok je tumis rempah dan baru letak ayam gas terus habis.
Waaaaaa... nak nangis wei masa tu jam dah pukul 6 lebih. 
Suami sampai dah nak dekat 6.30 petang.
Nak dekat berbuka kari ayam masih atas dapur.

Nasib baikla mee goreng dah siap dulu.
Kalau tak berbuka semalam minum air je.

DARAH MERAH KURANG


Rentetan dari adha yang tidak sihat.
Semalam kat tempat keje tak senang duduk MA dibuatnye.
Manakan tidak,adha asyik meragam tunjuk mulutnye.
Badan masih dedar, tak kurang jugak demam.
Susu kurang minum makan apa tah lagi.

Petang semalam mintak keluar awal bawak pergi klinik.
Sampai dalam kul 3.30ptg, ambik no dan adha kena check darah.
Demam dari hari jumaat sampai semalam, kenala check darah takut denggi.

Part ambik darah dah pandai meronta.
kudrat mama dah tak mampu nak lawan dengan dia.
Nurse kena tolong pegang sama kalau tak jenuhla nak dapat darah.
Dalam dok nangis sempat wat lawak bila telefon dalam bilik ambik darah tu bunyi.
Pastu sambung balik nangis.

Bila dapat result darah, masuk jumpa doktor.
Alhamdulillah darah takda jangkitan, cuma darah merah adha terlalu rendah.
Banyak darah putih.
Next month kena followup balik.
Kalau masih rendah kena start makan ubat.

Pasal ulser dalam mulut adha, dah penuh atas lidah, tepi pipi dan bibir.
Dapat antibiotik, ubat ulser dan demam.
Kalau adha masih kurang makan dan minum klinik akan bagi surat refer ke hospital.

Hari ni MA harap adha makin pulih.
Tak sanggup tengok anak sakit lama-lama dan kena tahan wad.

***pst... sapa2 ada petua nak tambah darah bagi kanak-kanak tak???

Isnin

GAMBAR ANAK KEDUA CATRIONA ROSS



Tahniah diucapkan buat Catriona Ross serta suaminya kerana selamat melahirkan anak kedua pada 16 Julai yang lalu di Naluri Medical Centre pada pukul 6.16 petang. Turut difahamkan anak kedua ini merupakan bayi lelaki yang diberi nama Jammal Raess Ross-Iddin. Sebelum ini, mereka berdua telah dikurniakan seorang cahayamata perempuan yang bernama Sephia Rania Ross-Iddin



SAHUR DENGAN KERENAH ANAK-ANAK

Hari ni ntah macam manala Adha dengan si kakak boleh bangun cari mama.
Kalau bangun jenis tak nangis takpe.
Dahla ayah takda gi keje, jenuh mama nak handle sorang pagi tadi.

Si adha dari malam tadi lagi meragam.
Demam still tak kebah-kebah.
Kalau malam ni masih tak okey esok nak bawak gi klinik check darah.
Satu lagi umi perasan, dalam mulut dia penuh ulser.
Nak makan atau minum pun payah.

Si adik pulak ntah apa yang kena dengan badan dia.
Mama tinggal kejap solat maghrib dengan ayah, ayah dah mari tunjuk badan adik naik bintat,
Macam kena gigit semut. 
Sudahnya sampai ke pagi meragam gatal.

Kakak kalau mama takda kat sebelah memang menangis la kejap mencari.
Tapi kejap je la kalau dia nampak mama dia.
Ntah macam mana pagi tadi siap ke dapur mencarinye. 
Menangis bagai nak tercabut nyawa.

Makanye, mama masak nasik kelam kabut sikit hari ni.
Nasib baik tidak mentah.
Sempat jugak makan panadol 2 biji takut kepala pening tak cukup tido.

Lepas bersahur terus bagi anak-anak tido balik.
Senang mama nak bersiap gi keje.

***pst.. kan bagus kalau hari ni hari cuti. boleh tido kejap..

Ahad

AIR KELAPA PERISA AIR PAIP

Inila salah satu sebab kenapa umi tidak suka beli air dekat pasar ramadhan.
Dahla beli air isinye dah tentu takda.
Kalau ada hancur punya isi kelapa.
Lepas tu, rasa pun bukan macam air kelapa.

Oleh kerana umi tak berapa sihat hari ni.
Suami belikan air kelapa harga Rm2 sebungkus.
Untuk sejukkan badan.

Minum je time berbuka rasa nak muntah terus bila air masuk tekak.
Weikkkkkkkkk...
Memang terasa air paip atau air yang tak masak.
Ya ampun, nasib baik tak bagi anak-anak minum.
Coz adha masih tak kebah demam.
Kalau bagi minum kang ada pulak kena penyakit cirit-birit.

Dah serik la nak beli air kelapa kat kedai.
Oleh kerana nak untuk guna je air paip.
Kalau customer jenis tak tahan mau ada yang masuk hospital keracunan.


Alangkah indah kalau dapat kelapa macam kat atas tu.
kena pulak isi lembik..
Sedapnye...

MENU BERBUKA PUASA DAN BERSAHUR


Menu yang simple mungkin jadi penambah selera.
Lepas kejadian semalam badan terus rasa tak berapa sihat.
Tapi masih berdaya mahu berpuasa.

Hari ni awal dah siap masak.
Pukul 6 dah boleh duduk tengok tv dengan anak-anak.
Hari ni masak sambal tumis ikan bilis dengan petai.
Makanan kegemaran suami umi tak suka petai..


Menu kedua kubis masak lemak.
Erm, ni kegemaran umi tapi ntahla selera makan ke tak.
Menu ketiga adalah telur dadar.

Air suami beli air kelapa nak bagi sejuk badan.
Air kelapa mana nak cari pokok kat bandar ni.
Nak tak nak kena belila.
Membazir 2 ringgit.


Kadar Zakat Seluruh Negeri Tahun 2012


Tahun 2009 ,hanya 2 orang.
Tahun 2010, 3 orang.
Tahun 2011, 5 orang..
Tahun 2012 masih 5 orang

WAKTU IMSAK DAN BERBUKA BAGI SELURUH NEGERI PERAK


Oleh kerana umi orang perak, umi letakkan jadual waktu berbuka dan imsak bagi negeri perak...

Inshallah Akan Ku Elakkan


Alhamdulillah di hari pertama puasa ku berjaya tidak menjejak kaki ke pasar ramadhan.
Makan ala kadar je kat rumah.
Kalau pergi pasar ramadhan macam - macam yang mahu di beli.

Semalam en suami ada jugak ajak pergi katanye nak cari air tebu.
Tapi diriku tidak mahu sebab wat air oren je malam semalam.
Ku takut kalau kata nak pergi cari air je dari RM 2 habis Rm 10 sebab macam-macam beli.

Buat apa membazir?
Kalau makan hanya 2 orang je.
Buat je cucur yang mana tau, air kalau buat boleh dapat berkali-kali minum.
Kalau beli 2 kali tambah dah habis.

Berbuka ala kadar lebih afdal dari membazir.
Kalau mampu apa salahnyekan.

*** pst.. bukan kedekut tapi nak elak pembaziran. Kawan-kawan macam umi tak?

PENJELASAN IRMA HASMIE MENGENAI STATUS DUDA SUAMINYA



Tidak dapat lari, akhirnya Irma Hasmie tampil memberi penjelasan kepada semua tentang status duda suaminya itu. Menurut Irma;
“Baiklah, isu status suami saya tidak menjadi masalah apa-apa pada saya dan keluarga saya. Cuma kami tidak mahu melibatkan diri dalam perkara yang boleh membawa kepada keburukan. Biarlah kita mengajak orang untuk berbuat baik, Insya-Allah, kita akan mendapat pahala, begitu juga jika sebaliknya,”
“Kalau kita buat perkara keburukan dan ramai orang terlibat nanti, takut kita kena tanggung dosa semua orang.Maka sebaiknya kita bersabar dan diam saja. Seperkara lagi, sebuah perkahwinan itu sendiri adalah sunnah besar Rasullullah SAW.
“Seeloknya marilah kita sama-sama berdoa untuk semua yang mendirikan rumah tangga, mudah-mudahan Allah akan memberkati dan menghimpunkan semuanya dalam kebaikan,”
Irma Hasmie berpendapat bahawa selama ini beliau berdiam diri adalah satu tindakan wajar yang perlu dilakukannya. Tambahnya;
“Kalau kita buat perkara keburukan dan ramai orang terlibat nanti, takut kita kena tanggung dosa semua orang.Maka sebaiknya kita bersabar dan diam saja. Seperkara lagi, sebuah perkahwinan itu sendiri adalah sunnah besar Rasullullah SAW. Seeloknya marilah kita sama-sama berdoa untuk semua yang mendirikan rumah tangga, mudah-mudahan Allah akan memberkati dan menghimpunkan semuanya dalam kebaikan,” ujarnya.
#Alhamdulillah, semuanya dah dijelaskan, so tak perlulah media dan peminat nak bergaduh disebabkan perkara ini. Namun dalam pada itu, ada juga pihak yang berkata, punca semua ini mungkin berpunca dari dakwaan “seseorang” sebelum ini yang suami Irma bukan seorang duda. Mungkinkah pihak media tak berpuas hati lalu mengorek semuanya disebabkan perkara ini?

*** pst... mulut orang biasalakan mencari kesalahan orang. Sabarye Irma

Sabtu

Gastrik Dan Cara Pencegahan

















Gastrik Dan Cara Atasinya

Gastrik merupakan masalah lazim dan secara umumnya boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).

Biasanya, apabila orang berkata mereka ada masalah gastrik, ia merujuk kepada keadaan pertama (gastritis). Secara semula jadi, sel perut menghasilkan asid hidroklorik yang berfungsi mencerna makanan. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik dengan kekuatan lapisan pertahanan. Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya sakit perut selepas makan, ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah.

Tanda Gastrik
Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut. Antara tandanya ialah :
• Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
• Rasa senak, berangin atau pedih
• Rasa tidak selesa
• Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
• Rasa mual (loya) dan muntah
• Hilang selera makan
• Berat badan turun (pada peringkat teruk)

Jika sampai peringkat teruk, ulser perut menyebabkan pendarahan dan ia boleh dilihat dalam dua bentuk iaitu :
• Najis menjadi hitam seperti tar
• Muntah mengandungi darah atau berwarna gelap seperti kopi

Siapa Yang Berisiko?
Gastrik boleh berlaku pada sesiapa saja. Secara umumnya lebih rama lelaki mengalami masalah gastrik dengan nisbah 1.5 hingga 2 kali ganda berbanding wanita. Ia biasanya disebabkan gaya hidup dan faktor risiko seperti :

• Individu yang kerap mengambil ubat tahan sakit dalam tempoh lama seperti ubat anti keradangan bukan steroid (NSAID). Ini termasuk aspirin (yang diambil pesakit jantung untuk mencairkan darah)
• Merokok dan banyak minum minuman keras. Asap rokok dan alkohol boleh memberi kesan negatif dan mencederakan lapisan pertahanan (lapisan mukosa)
• Jangkitan bakteria Helikobakter pilori (H pilori). Bakteria ini berupaya melemahkan lapisan mukosa.
• Individu yang banyak mengalami tekanan sama ada tekanan kerja, peribadi, sosial atau mendapat jangkitan kuman yang teruk juga lebih berisiko diserang masalah gastrik. Malah masalah gastrik juga kerap dikesan pada pesakit yang baru menjalani pembedahan besar kerana pembedahan juga adalah satu bentuk tekanan kepada badan.
• Individu yang suka mengambil ubat tradisional, terutama yang mengandungi akar kayu. Ia termasuk ubat tradisional Cina dan Melayu kerana kebanyakan ubat tradisional dicampur steroid supaya ia lebih berkesan dan mujarab.

Rawatan
Terdapat tiga jenis ubat untuk gastrik iaitu:
• Antasid - bertindak memperbaiki dan memberi lapisan tambahan kepada lapisan pertahanan (mukosa) yang diambil tiga kali sehari
• Antagonis H2 - berfungsi mengurangkan rembesan asid. Ubat antasid dan antagonis H2 diberi untuk gastritis
• Perencat pam proton (PPI) - bertujuan mengurangkan rembesan asid dengan lebih berkesan; biasanya diberi kepada pesakit yang alami gastritis teruk atau ulser perut.

Masalah yang kerap berlaku ialah pesakit tidak menghabiskan ubat diberi dan biasanya mereka berhenti mengambil ubat selepas tiga atau empat hari iaitu apabila kesakitan
hilang.

Mengapa perlu menghabiskan ubat? Ubat diberi sebenarnya membantu memulihkan lapisan pertahanan dalam perut dan ia mengambil masa dua minggu untuk kembali normal. Memberhentikan pengambilan ubat selepas tiga atau empat hari bermakna anda sengaja mengundang gastrik untuk datang balik.

Malah lebih baik jika pesakit jalani pemeriksaan teropong perut (endoskopi) untuk mengetahui tahap masalah dan melihat sama ada pesakit mengalami jangkitan bakteria H pilori bagi menentukan jenis ubat yang sesuai.

Jaga Pemakanan, Ubah Gaya Hidup
Selain pengambilan ubat, pesakit perlu menjaga pemakanan dan mengubah gaya hidup bagi mengelak serangan gastrik berulang. Antara perubahan yang perlu dilakukan ialah:
• Berhenti merokok dan minuman beralkohol
• Hentikan pengambilan ubat tahan sakit 
• Amalkan pemakanan sihat dan makan secara teratur (sarapan, makan tengah hari dan malam). Pada bulan puasa, kena bangun sahur dan sebaiknya melewat-lewatkan bersahur
• Makan sedikit-sedikit tetapi kerap
* Kurangkan makanan berempah, bercili, masam
• Kurangkan minuman mengandungi kafein (kopi, teh dan minuman berkarbonat)
• Ambil susu kerana sifat susu yang beralkali boleh mengurangkan keasidan perut
• Kurangkan pengambilan makanan yang disifatkan berangin. Jenis makanan iniberbeza antara individu dan ubah suai mengikut keperluan masing-masing.






*** pst sebenarnye umi ada gastrik dimana takleh perut kosong dan cepat masuk angin. Di kala entry ini dikeluarkan umi dalam selimut menahan sakit dan menggigil bagai nak demam.

Resepi Sup Ayam Kegemaran Anak-Anak

gambar cilop dri google
Bahan-bahan:(untuk 3 kali hidangan)


  1. 4 ketul ayam (umi suka ambik yang isi)/
  2. 1 kulit kayu manis
  3. 2 bunga lawang
  4. 2 biji kentang di potong dadu
  5. 1 batang carrot di potong dadu
  6. 1 biji bawang besar di hiris mayang
  7. 2 ulas bawang putih dihiris halus
  8. sedikit halia di hiris mayang
  9. sedikit minyak ( untuk menumis)
  10. 1 kiub ayam
  11. daun bawang (untuk perhiasan)
  12. air (ikut pada korang nak banyak mana kuah)
  13. sedikit pahan perasa(tak elok letak banyak untuk kanak-kanak)
Cara-cara:

  1. Panaskan minyak dalam periuk.
  2. Masukkan kulit kayu manis dan bunga lawang. Tumiskan hingga naik bau dengan api yang sederhana
  3. Masukkan bawang besar, bawang putih dan halia. Masak hingga kekuningan
  4. Masukkan air,lobak dan kentang
  5. Biarkan air mendidih sebentar, masukkan pulak isi ayam ke dalam periuk
  6. Masukkan kiub ayam, dan sedikit perasa.
  7. Kacau dan biarkan sehingga kentang dan lobak itu hempuk.
  8. tutup api dan taburkan daun sup.
  9. Siap untuk dihidangkan.
*** inila resepi umi buat. jangankan kata anak-anak suka makan. Ayahnye pun sama suka.

PERKARA-PERKARA MEBATALKAN PUASA


Harap boleh dijadikan rujukan buat orang lain..


APABILA MAMA HAMPIR TERLUPA

Inila akan terjadi kalau selalu amalkan.
Hari ini nasib baik tak terbatal puasa umi.

Selalunyekan kalau hari minggu, time bagi makan anak memang jadi ruti harian.
Suap mulut anak, mulut mama jugak penuh.
Sambil menyelam minum airla kan.

Kalau baru first nak suap umi akan letak dibibir nak rasa panas ke tak nasi tu.
Tapikan tadi mama hampir lupa.
Hampir letak kat bibir nak rasa panas ke tak nasi anak.

Waaaaaaaaaaaaa....
Menjerit mama sekejap.
Nasib baik tak masuk dalam mulut terus kalau tak batal puasa mama.

*** pst.. batal tak puasa mama???

Sahur hari Pertama Yang Simple

Alhamdulillah selesai sudah sahur di hari pertama kite berpuasa.
Anak-anak okey tidak ganggu mama dan ayah makan langsung.
Elok habis makan si abang dah mula merengek.
Rupanya panas badan dah naik semula.

Apakah menu bersahur kawan-kawan hari ni?
Umi simple je.


Rendang ayam.
Macam dah nak raya pulak wat redang bagai.
Ntah tiba-tiba je teringin makan rendang.


Tekur masin wajib ada.
Sebiji je rebus. Rebus banyak-banyak nanti tidak sedap.
Tapi yang tak bestnye telur masin ni confirm yang tengah habis dulu.
Pastu tinggalla tergolek telur putih tu..

Air pulak hanya milo untuk suami, teh'o untuk mama.
Tidak lupa jugak air kosong.

***pst... dah terfikir nak masak apa berbuka nanti???

Jumaat

Jadual Waktu Imsak Dan berpuasa Tahun 2012 (shah alam, petaling jaya, gombak.,hulu selangor,hulu langat & sepang)


Dah start puasa wajib tahu bila waktu imsak dan waktu berbuka.
Kalau tak dapat nak tengok online tunggu je depan tv.
Akan adanye keluar waktu-waktu imsak dan berbuka tiap-tiap hari.

Harap anak-anak tidak meragam malam ni.
Si adha pun tidak lagi merengek senang mama nak masak sahur esok.

***pst... alangkah indahnye petang ni balik PERAK boleh bersahur dengan mak di kampung.

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN


Alhamdulillah, esok kite sudah mula berpuasa.
Malam ini sudah mula solat terawih.
Alangkah indahnye dapat menghadirkan diri terawih di masjid.

Apakah menu bersahur kawan-kawan pagi esok?
Makanla puas2 sebab lepas waktu subuh dah tak bleh makan bukan?



Bila sudah mula berpuasa:
  • Kite dah tidak boleh minum
  • Kite dah tidak boleh makan
    Jagala perangai dan tutur kata kite supaya pahala puasa kite tidak ditolak
  • jagala hati kite supaya tidak terpengaruh dengan benda yang tidak elok
  • Banyyak senyuman dari marah tidak tentu pasal
  • Banyyakkan berdoa kepada Allah dan melakukan amalan yang mendatangkan pahala.




***pst... apakah kenangan manis korang dulu-dulu masa mula berpuasa?

First Time Bawak Si Adha Jumpa Dentist


Semalamkan ada citer pasal adha demam.
Dalam demam tu dia asyikla tunjuk gigi dia dan kata sakit.
Nak elakkan sakit umi bagi ubat demam sebab doktor kata ubat demam boleh digunakan untuk kurangkan sakit.

Lepas makan kira okeyla boleh tido. 
Tapi still merengek je, nasibla badankan.
Semalam masih sama panas badan masih ada dan maish tunjuk gigi yang sakit.

Pagi ni terus bawak dia pergi klinik pergigian seksyen 19 je.
Goverment je, tak mampu nak bayar swasta.
Pergi kul 8.30 pagi kul 10 baru masuk jumpa doktor punya la lama.
Adha sudah tak terlayan asyik nak ajak balik.

Bila masuk je bilik doktor dah jadi satu hal dia taknak baring atas kerusi tu.
Jenuh pujuk bagai bagi handset suruh dia tangkap gambar lampu.
Okeyla kejap, siap tunjuk lagi yang mana sakit bila doktor tanya.

Ku ingat kena cabut dah, takut jugak kang habis ubat bius ada jugak yang meraung.
Tapi doktor hanya tampal sebab dia kata gigi adha masih kuat akarnye.
Masa adegan nila adha dah mula meronta.
Kena pegang kepala dia untuk menggerudi gigi dia.
Bila dah habis part tue time nak tampal dia dah taknak.
Mungkin dia fikir sudah habis.

Makanye kena sorang nurse kena pegang kaki dia dan umi pegang muka dan badan.
Berpeluh jugak badan mama yang kurus menahan kudrat anak sulung.
Alhamdulillah akhirnye siap jugak gigi dia ditampal.

Bila turun siap boleh sembang pulak dengan doktor tue.
Hahahaha wat lawak pulak dia padahal punya la marah tadi.

Sekarang bila tanya sakit lagi tak?
"tak dah, tor tak ubat dah"
(tak dah, doktor dh letak ubat)

Pesanan dari doktor kurangkan bagi makan benda manis dan elakkan minum susu tengah malam(time tido)

Berus gigi dengan kerap.

*** pst.... anak korang oke tak jumpa dentist kali pertama?

Khamis

Si Abang Pulak Demam

Macam nak nangis je malam tadi.
Penat tidak hilang lagi kini timbul lagi.
Kalau minggu lepas seminggu si adik demam.
Minggu ni berjangkit dengan si kakak hari isnin hingga rabu.
Semalam dah okey.



Tapi tak sangka pulak nak berjangkit dengan si abangnya.
Malam tadi balik dari rumah pengasuh adha terus cakap:
"ma, a'a mam"
(ma, adha demam).
Siap pegang kepala sendiri.
Tapi mama wat tidak tahu je sebab kat dapur tengah nak masak.

Datang lagi, cakap perkara sama sambil bawak termometer.
Berhenti kejap basuh ikan, layan kerenah si abang nak suruh check suhu dia.
Pegang je kepala dia dah rasa suam-suam baru nak start panas.
Check suhu dia dan nak dekat 38'c.

Terus bagi ubat demam.
Waaaaaaa.... nak nangis je rasa.
Baru 2 tahun setengah dah pandai bagitau demam, siap ambik termometer bagi mama.
Lepas je makan ubat terus baring minum susu+milo depan tv.
Akhirnye zzzzzzzzz.



Tapikan anak-anak umi demam confirm malam akan 2 @ 3 kali jaga.
Malam tadi berapa kali ntahla dia bangun menangis tatkala badan panas.
Nasib baikla twin dah sihat kalau tak haru-biru jadinye malam tadi.
Sudahla ayah takda mama nak handle 3 orang mau pengsan.

***pst... bila cuaca tidak menentu penyakit mula serang.