Kepada pihak pengunjung Blog MA yang tak seberapa ini MA ingin ucapkan terima kasih sudi menjengahkan diri ke BLOG umi.



Blog ini adalah hak MA. Jikalau orang yang menjengah BLOG ini terasa MA minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki. BLOG ini hak peribadi MA. Apa yang MA tulis hanya luahan hati dan tidak ada kena mengena dengan sesiapa.



Rabu

Demi Mu Anak Mama Rela Dalam Paksa

Tajuk tak boleh nak blah langsungkan. Tapi itula yang terjadi pada umi pagi tadi. Adoila, biasalakan bila suami takde kat sisi kite perlula kite berdikari dan buatnye sendiri. Takkan nak ketuk pintu rumah orang mintak tolongkan? Nak taknak mama tetap kena wat jugak.

Kes dia macam ni pagi ni. Selalunye umi akan hantar anak-anak naik motor dengan bantuan sepupu umi yang duduk kat rumah umi tue. Tapi semalam dia ada bagitau dia takleh nak tolong hantar dalam bulan ni coz dia kena masuk keje shift pukul 7 pagi. Memang tak sempatlakan nak hantar anak-anak dengan bantuan dia. Kul 7 confirm anak-anak umi tak bangun lagi. Mana sempat umi nak panaskan nasi kembar tuekan.

Jadi semalam en suami ada kat rumah sekejap sebelum dia berangkat ke Terengganu, umi mintak dia tolong ajar balik cara nak reverse kete. Kelakarkan! umi tak pandai nak reverse kete. Yup, itula kebenarannye. Bab reverse kete memang umi fail. Try banyak kali semalam, tak lepas jugak keluar dari pagar. Last-last en suami tolong bawak kuarkan. Barula umi bawak kete gi ambik anak.

Umi selalu bawak bergilir dengan suami bila time balik kampung atas highway. Highway kat lurus je takde nak jem. Beranila bawak. Tapi kat kawasan rumah ni suami tak pernah langsung bagi umi bawak. Tiba-tiba suruh umi bawak memangla umi takutkan.

Pagi tadi hati yang pasrah, start enjin kete dengan hati yang tak rela. Berdoa macam-macam supaya selamat pergi hantar anak. Kecut siot perut umi. Mujurla kete tu suami dah pusing bagi depan kete menghadap pintu keluar siap-siap. Tidak berpeluh umi dalam kete nak keluarkan kete dari pagar.

Alhamdulillah selamat sampai anak-anak umi dan selamat sampai umi kat rumah. Walaupun jarang bawak, tiada kejadian enjin mati di tengah jalan. Kalo ada lagi gabra umi. Hihihi.

Petang ni ambik naik motor. Tapi pagi esok sampai hujung bulan tiap-tiap pagi kena drive la hantar anak. Adoila.

*** Noted: parking kete umi sempit coz berkongsi dengan myvi sepupu. tuela payah sikit dlaam proses nak keluarkan kete tue.

Anak Anda Nakal? Amalkan doa ini insyaallah berjaya.


  1. Baca "Ya Latif" sebanayak 7 kali dan hembuskan ke ubun-ubun sewaktu mereka tengah tidur
  2. Cuba berbicara dengan baik dan gunakan kaedah memujuk
  3.  Banyak berdoa kepada Allah minta dilembutkan hati anak-anak
  4. Bila bangun pagi, peluk anak, usap kepalanya dan berselawat sambil berniat dalam hati
  5. Baca surah Al-Fatihah, Surah Taha ayat 1 hingga 5, diikuti doa nabi Daud 3 kali. Doanya "Ya Allah lembutkanlah hati anakku (sebut namanya) sepertimana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Kalau anak masih menyusu,hembus pada susu
  6. Untuk membantu anak mudah belajar baca zikir Ya Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19 dari surah As-Syura yang bermaksud "Allah maha lembut pada hambaNYA. Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia lah yang Maha Kuat lagi Maha Kuasa.
  7. Baca surah Al-Insyirah sewaktu menemani nak-anak belajar
  8. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa dari Surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud " Wahai orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah iman kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya"
  9. Kita juga digalakkan menyentuh lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Lakukan setiap malam ketika anak-anak dalam keadaan baru hendak tidur. Ketika ini otak mereka sedang berada dalam separa sedar dan mudah merakam apa yang kita lafazkan.
  10. Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang  bermaksud " Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.
  11. Amalkan ayat 40 dari surah Ibrahim yang bermaksud "Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, zan zuriat keturunanku. wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.
Doa-doa dari ayat Al-Quran yang boleh diamalkan

  • Supaya anak-anak pandai belajar, baca surah Al-Anbiya' ayat 79 selepas solat Subuh sebanyak 10 kali dan diikuti doa
  • Sewaktu anak-anak bergaduh, baca surah Al-Baqarah ayat 102
  • Supaya anak-anak lembut hati dan elakkan panas baran, baca surah A-anbiya' ayat 69, juga surah Al-Hasyar ayat 22 hingga 24
  • Anak-anak malas ke sekolah, baca surah Taha ayat 1 hingga 5.
  • Anak-anak yang suka keluar malam, baca surah Ar-Rum ayat 31 sebanyak 33 kali
Insyaallah dengan doa yang tidak putus, anak-anak yang nakal akan berubah menjadi baik