Kepada pihak pengunjung Blog MA yang tak seberapa ini MA ingin ucapkan terima kasih sudi menjengahkan diri ke BLOG umi.



Blog ini adalah hak MA. Jikalau orang yang menjengah BLOG ini terasa MA minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki. BLOG ini hak peribadi MA. Apa yang MA tulis hanya luahan hati dan tidak ada kena mengena dengan sesiapa.



Rabu

Tiap-tiap minggu mesti kena beli...

Tiap-tiap minggu umi mesti suruh kakak kedai buku tu simpan satu buku...
Umi suka sangat baca buku tue...
Banyak maklumat umi boleh dapat...
Nak tahu buku apa???
""""


""""



"""



""""



TiP dIeT aGaR sUSu iBU LeBih BeRkuALiti...

  • MENAMBAH PENGAMBILAN KALORI
- Pakar nutrisi mengsyorkan mengambil 2700 kalori setiap hari, ttp saranan para pengkaji melalui kajian mereka agar ibu menyusui mengambil kira2 2200 kalori iaitu 15% kuarang dr saranan pakar nutrisi.
  • KARBOHIDRAT
- ibu menyusui sebaiknye mengambil 6-11 sajian biji-bijian. Pilih yang penuh serat kerana lbh banyak mengandungi nutrisi serta membantu mencegah sembelit.
  • PENGAMBILAN PROTEIN
- Ada baiknye menambah pengambilan protein. Sebaiknye ambil 1 gram protein untuk setiap 1/2 kg berat badan setiap hari.
  • KALSIUM
- hasil kajian menunjukkan pengambilan kalsium tinngi selama tempoh menyusu terbukti dapat mengurangkan risiko osteoporosis di usia lanjut.
  • MINUM BANYAK AIR
- Ibu yang menyusu lebih cenderong untuk haus. Ini kerana tubuh menggunakan air untuk membentuk susu. Usahakan minum 2.25-2.7 liter air sehari.
  • JAUHI ALKOHOL
- Alkohol bileh mengurangi pengeluaran susu dan asap rokok juga harus di jauhi krn mengganggu perkembangan bayi.
  • MINTA NASIHAT DOKTOR
- Sepanjang menyusui bayi sentiasa amabil berat tentang perkembangan bayi dengan berkonsultasi dengan doctor.
  • HINDARI PENURUNAN BERAT BADAN DRASTIK
- Ramai ibu yang baru melahirkan anak ingin cepat mengurangkan berat badan. Namun menurunkan berta badan dengan mengurangi pengambilan kalori secara drastik akan mengurangkan pengeluaran susu. Wanita dengan berat badan normal sblm kelahiran disarankan menurunkan berat badan tdk lebih dari 1 kg/bulan setetlah bulan pertama menyusui sementara bagi wanita yang mempunyai berat badan berlebihan boleh berat badan sehinggan 2kg sebulan.


*** Sumber dari majalah mingguan wanita